مقالات

شست و شو لنز چشم

یکی از راهکار های حفظ سلامت چشم و لنز چشم، در طولانی مدت، نحوه صحیح شست و شو لنز چشم ها به صورت صحیح و اصولی می باشد. در واقع می توان گفت که شست و شو مهم ترین بخش از مراحل نگهداری لنز چشم ها در طول روز می باشد. زیرا عموما لنز های چشم بسیار مستعد جذب آلودگی هستند. و این امر موجب بروز عفونت های چشمی، که یکی از شایع ترین آسیب ها است، می شود. و شست و شو این محصولات تا میزان قابل توجهی موجب پیشگیری از این آسیب می شود. از این رو قصد داریم تا در این مطلب نحوه صحیح و اصولی شست و شو این محصولات را به شما آموزش دهیم.

شست و شو لنز چشم

راهنمای شست و شو لنز چشم طبی و رنگی به صورت قدم به قدم

  • برای شست و شو لنز چشم ها به صورت اصولی، لازم است ابتدا دست های خود را به طور کامل بشویید. تا با این کار از نفوذ میکروب و آلودگی به چشم خود جلوگیری کنید. البته توجه نمایید صابونی که استفاده می نمایید حاوی مرطوب کننده و یا مواد معطر نباشد. پس از صابون های ملایم استفاده نمود و بعد از شست و شو دست های خود را با یک حوله بدون پرز کاملا خشک نمایید.
  • حال یکی از لنز ها را از چشم خود خارج نموده و در کف دست قرار دهید. (این کار با استفاده از دو انگشت شست و اشاره انجام می گیرد.)
  • در مرحله بعد مقدار کافی از محلول مخصوص ضدعفونی را روی لنز بریزید. به طوری که لنز کاملا در محلول غوطه ور شود و تمام آلودگی ها از سطح آن از بین برود.
  • در ادامه با استفاده از انگشت اشاره به آرامی محلول را بر سطح لنز بمالید. (از حرکت دورانی در این مرحله استفاده نکنید. و انگشت خود را به صورا رفت و برگشت روی لنز بمالید.)
  • حال می توانید همین مراحل را برای لنز دیگر به انجام رسانید.
  • در این قسمت یک جا لنزی مناسب را انتخاب نموده و از محلول تازه پر نمایید. و سپس لنز چشم های خود را درون آن قرار دهید. (توجه نمایید که قرار دادن لنز چشم ها در محلول قدیمی کاملا اشتباه است.)
بیشتر بدانید
همه چیز درباره شستشو لنز چشم اصولی

در این قسمت به طور کامل با مراحل صحیح شست و شو لنز چشم به طور اصولی و متناسب با توصیه پزشکان آشنا شدید. با به کارگیری این نکات، می توانید از سلامت لنز چشم های خود اطمینان لازم را حاصل نمایید.

شست و شو لنز چشم

نکات تکمیلی و مهم در تمام مراحل شست و شو

  1. حواستان باشد که هیچگاه از آب برای شستشوی لنز استفاده نکنید. زیرا این مایع حیات ممکن است حاوی انواع انگل و میکروارگانیسم باشد. که این موارد به سرعت جذب لنز شده و وارد چشم می شود.
  2. نکته بعدی آن است که به هیچ عنوان بطری محلول شستشو و به خصوص قسمت بالای آن را با سطوح در تماس قرار ندهید؛ چرا که این محصول به شدت مستعد جذب میکروب و آلودگی است. به محض استفاده از محلول درب آن را با دقت ببندید.
  3. بهتر است بدانید که لنزها موادی که از چشم خارج می‌شود را در سطح خود جمع‌ می‌کنند. پس علاوه بر محلول ضدعفونی‌کننده معمولی لنز، نیازمند ماده دیگری برای از بین بردن این مواد از سطح لنز چشم می باشید. و هر چه مدت زمان استفاده از لنز طولانی‌تر باشد، مواد زائدی که بر سطح آن جمع می‌شوند نیز، بیشتر خواهد بود. برای خرید محلول مخصوص از بین بردن این مواد، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  4. توجه نمایید که علاوه‌ بر شست و شو لنز چشم، تمیزی و ضدعفونی بودن اکسسوری و تجهیزات آن را نیز مسئله بسیار مهمی می باشد. برای مثال حداقل هفته‌ای یکبار جالنزی را تمیز کنید. و برای تمیز نمودن آن حتما از همان محلول مخصوص لنز استفاده کنید. سپس قبل از استفاده از جعبه، جای لنز را در معرض جریان هوا قرار بدهید تا کاملاً خشک شود.
  5. از آنجایی که مدت زمان ماندگاری لنز ها متفاوت می باشد، در هنگام خرید حتما با دقت تاریخ مصرف لنز و همه تجهیزات آن را بررسی نمایید. تا به موقع آنها را تعویض کنید. اما زمان لازم برای تعویض جالنزی ها هر سه ماه یکبار می باشد.
  6. و در آخر، هیچگاه جعبه لنز و لنزها را در فضای حمام و سرویس بهداشتی قرار ندهید. زیرا محیط‌ های مرطوب و خیس باعث تجمع باکتری می شوند.
بیشتر بدانید
همه چیز درباره شستشو لنز چشم اصولی

خرید لنز چشم

جمع بندی

استفاده از لنز چشم برای اکثر افراد یک نوع ضرورت محسوب می شود. زیرا در دنیای امروزی این محصولات جایگزین بسیار مناسبی برای عینک هستند. پس لازم است تا نهایت دقت را برای نگهداری از لنز چشم ها داشته باشید. تا طبق زمان مشخص بتوانید با خیال راحت از این محصولات استفاده نمایید. شست و شو لنز چشم به صورت کاملا صحیح و اصولی یکی از مهم ترین موارد برای نگهداری این محصولات می باشد. و شا با به کارگیری نکاتی که در این مطلب بیان شد، می توانید به راحتی از لنز های خود مراقبت نمایید.

توجه نمایید به غیر از مراقبت های شما، خرید لنز چشم با کیفیت مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو اگر برای خرید لنز چشم مناسب دچار ترید شده اید، با مراجعه به صفحه اصلی وب سایت مونالنز، می توانید انواع این محصولات را بر روی چشم طبیعی مشاهده و مقایسه نمایید. سپس با توجه به شرایط خود بهترین محصول را از معتبر ترین برند های جهانی خریداری نمایید.